Turva-auton kurvaaminen radalle kesken Formula 1 -osakilpailun tarkoittaa monille kisaa seuraavalle autourheilufanille sopivaa hetkeä käydä jääkaapilla tai hakemassa lisää juomaa urheilubaarin tiskiltä. Turva-autolla saattaa kuitenkin olla dramaattisia vaikutuksia F1-osakilpailun lopputulokseen, joten sen käytön aiheuttamia muutoksia kisan etenemisessä kannattaa seurata tarkkaan.
Singaporen GP omaa surullisen kuuluisan maineen turva-auton hyväksikäytöstä siellä järjestetyissä F1-osakilpailuissa. Mutkaisella radalla ohittaminen on lähes mahdotonta, joten varikkovierailun yhteydessä parhaimpaan asemaan taktisen kolarin jälkeen päässyt kuljettaja sai käytännössä säilyttää ykkösasemansa kisan loppuun asti suhteellisen vaivattomasti. Turva-auton käytöllä on kuitenkin tärkeä tehtävä kuljettajien ja ratatoimitsijoiden turvallisuuden varmistamisessa.
Mitä turva-auto F1-osakilpailussa käytännössä tarkoittaa?
Turva-autoja on F1-osakilpailuissa kahdenlaisia: virtuaalisia ja fyysisiä. Luonnollisesti fyysinen auto kurvaa itse radalle kun taasen virtuaalinen turva-auto vain määrää kilpailijoita noudattamaan tiettyä nopeutta radalla ja olemaan tekemättä ohituksia.
Turva-auto, fyysinen tai virtuaalinen, määrätään radalle yllättävien poikkeusolosuhteiden tai onnettomuuden myötä. Käytännössä täydellinen käännös säässä, kuten raju rankkasade tai raekuuro voi aiheuttaa turva-auton määräämisen radalle hillitsemään ajajien vauhtia. Vastaavasti kolareita seuraa aina turva-auton käyttö, jotta kisajärjestäjät saavat turvallisesti raivattua kolarin jäljet radalta ja mahdolliset loukkaantuneet henkilöt saadaan nopeasti radalta hoitoon.
Turva-auton määräämisen myötä etumatkaa ottaneet kuljettajat usein menettävät etulyöntiasemansa. Kaikki kuljettajat pakkautuvat hiljalleen yhdeksi jonoksi fyysisen turva-auton taakse. Tämän vuoksi turva-auton käytöllä on toisinaan dramaattiset vaikutukset osakilpailujen tuloksiin.
Vedonlyöjät joutuvat aina ottamaan tämän mahdollisuuden huomioon veikatessaan F1-osakilpailujen voittajia. Toisaalta vedonlyönti netissä on monipuolista ja tarjoaa usein myös mahdollisuuden veikata osakilpailujen tapahtumista eli esimerkiksi siitä, määrätäänkö kilpailun aikana turva-auto radalle. Tällöin turva-auton käyttö tarkoittaa sen määräyksen puolesta veikanneille voittoja.
Usein virtuaalinen turva-auto on riittävä takaamaan osakilpailun turvallisuuden. Esimerkiksi epävakaiden ja rajujen sääolosuhteiden vuoksi ei fyysistä turva-autoa radalle määrätä. Virtuaalinen turva-auto hoitaa tällöin tehtävän ja jokaisen kilpa-ajajan on noudatettava heille näytettävää virtuaalisen turva-auton asettamaa nopeusrajoitusta. Tällöin johtoasemassa oleva kuljettaja ei suuremmin menetä asemiaan, vaan jokaisen kuljettajan on heti virtuaalisen turva-auton ilmoituksen saadessaan hiljennettävä vauhtia määrättyyn nopeuteen.
Millainen fyysinen turva-auto käytännössä on?
Turva-autot F1-osakilpailuissa ovat tehokkaita henkilöautoja. Tällainen auto erottuu helposti F1-autoista ja kuljettajat eivät voi erehdyksissään lähteä sitä ohittamaan. Turva-auto ei ole nopeudelta ja teholtaan läheskään F1-kilapa-autojen tasolla, mutta toki turva-autona käytetystä kulkuneuvosta on aina löytynyt tavallista enemmän hevosvoimia.
Viimeiset kolme vuosikymmentä turva-autot ovat tulleet Mercedes-Benziltä. Ajoneuvot ovat olleet tehokkaita AMG-sarjan henkilöautoja, joiden rattiin kisojen aikana on kiivennyt kokeneita moottoriurheilun konkareita. Saksalainen kokenut rata-ajaja Bernd Mayländer on ajanut F1-osakilpialujen turva-autoa vuodesta 2000 alkaen ja jatkaa edelleen tässä tehtävässä. Häntä ennen turva-autoa ajoi Brittiläinen Oliver Gavin.
Vuosina 2010 – 2014 turva-autona käytettiin Mercedes-Benz SLS AMG automallia. Kaksiovinen coupé kiihdytti nollasta sataan alle neljässä sekunnissa ja huippunopeus oli hieman yli kolmesataakilometriä tunnissa. Formuloille se toki olisi jäänyt helposti toiseksi, mutta tehtäväänsä turva-autona se oli sopiva ja pystyi kiihdyttämään formuloiden sekaan riittävän rivakasti. Tätä ajoneuvoa seurasivat vuosina 2015 Mercedes-AMG GT S ja vuonna 2018 Mercedes-AMG GT R automallit.
Vuoden 2021 osakilpialuissa vilahti turva-autona Mercedeksen ohella myös kaksipaikkainen Aston Martin Vantage, joka jää hieman huipputehoissa MB AMG -ajoneuvojen jälkeen. Kahden turva-auton käytäntö jatkuu myös vuoden 2022 kaudella, mutta Aston Martinin rinnalle vaihdetaan vuoden 2022 F1 turva-autoksi Mercedes-AMG GT 63 S 4MATIC automalli.
Turva-autojen käyttö F1-osakilpailuissa tarkoittaa aina lisädraamaa. Turva-auton poistuessa radalta on edessä käytännössä uusi startti, joka voi muuttaa osakilpialun asetelmat täysin päälaelleen. Turva-auton ilmenemistä ei siten kannata käyttää jääkaappitaukona tai saattaa menettää koko kisan jännittävämmän osuuden.