Tulevaisuuden Urheilija on Moniottelija Vailla Vertaa

  • By Jari
  • 20 syyskuun, 2022

Jotenkin tuntuu, että kaikki nykyaikana tapahtuu nopeammin ja kapeammin kuin aiemmin. Jokainen urheilijakin varmistaa, että hänen oma taustansa ja ammatti pitää olla urheilun ohella kunnossa, sillä pelkästään urheilemalla ei Suomessa pääse palkkatilastojen kärkipaikoille, kuten muualla maailmassa.

Toisaalla Suomessa kaikki haluavat kaiken entistä helpommin ja nopeammin ja sitä kuvaa myös aikuispelaaminen kuten esimerkiksi https://www.suomipikakasino.com/ kaikkine mahdollisuuksineen. Mutta mitä oikeasti tarkoittaa entistä nopeampi elämärytmi, niin urheilijan perspektiivistä, kuin tavallisen tallaajan katsontakannasta?

Entistä nopeammin ja helpommin

Helppouden maksimointi on tullut takaoven kautta arkeemme älypuhelinten kautta, jotka ovat kaikessa hiljaisuudessa ottaneet vastuulleen entistä enemmän asioita arjessamme. Jopa urheilijan arjessa älypuhelin, älysormus tai älykello- tai ranneke ovat asioita, jotka ovat lähes kokoaika mukana kertomassa ja tilastoimassa tekemisiä, ja sitä miten keho reagoi eri treeneihin.

Nopeuteen ja helppouteen sekä digitaalisuuteen liittyy myös nämä aivan uudet urheilijoiden mahdollisuudet e-urheilun parissa, missä viimeisten vuosien aikana on Suomeenkin tullut kultaa ja kunniaa, mutta kylläkin vain jäseninä kansainvälisissä joukkueissa.

Se, että monesti tuntuu suomalaisen haluavan saada kaikki entistä helpommin ja nopeammin on nähtävissä sekä perinteisissä että näissä uusissa lajeissa. Niin esimerkiksi jalkapallossa kuin e-urheilun peleissä kuten CS:GO tai Valorant, näyttää siltä, etteivät suomalaiset pelaajat ole tarpeeksi kiinnostuneita pelaamaan ja harjoittelemaan riittävästi.

Taustalla epäillään monesti olevan ne tosielämän tilanteet, missä esimerkiksi Afrikasta tai Etelä-Amerikasta nouseva nuori pelaaja kokee urheilun olevan hänen ainoa mahdollisuutensa kunnon elämään, kuin taas Suomessa ja monessa muussa Euroopan maassa alkaa yhteiskunnan tukiverkko ja tukirahat mahdollistaa kohtuullisen elämäntason ilman oikeata tekemistä ja yrittämistä.

Urheilussa kuitenkin se aivan paras ja korkein taso vaatii urheilijalta täydellistä paneutumista – ammattiurheilija ei voi tehdä kaikkea muutakin – mutta onneksi nykyään tämä e-urheilu mahdollistaa esimerkiksi itse kohdepelin muuttamiseen- aivan kuten nuori Elias “Jamppi” Olkkonen teki siirtyessään CS:GO pelin huipulta Valorant pelin huipulle pelaten tällä hetkellä aivan maailmankärkiturnauksien finaaleissa osana kansainvälistä Team Liquid joukkuetta. Jamppi on 21 vuotias suomalainen elektronisen pelaamisen ammattilainen, jonka yhä huhuillaan palaavan joku päivä takaisin CS:GO pelin pariin – mutta hän on pelaamisen ammattilainen, ja korkealla tasolla – hän voi ja ehtii tehdä vielä vaikka mitä ammatissaan, kuitenkin 21-vuotiaana hän on jo kokenut paljon, ja paljon on vielä edessäkin.

Suomi on kuitenkin tässäkin lajissa hieman epätasapanoisessa tilanteessa verrattuna moniin maihin Euroopassa ja alueisiin Euroopan ulkopuolella.

Ensinnäkin nämä e-urheilun ammattilaispelit ovat yleensä pelejä, joita ei saa pelata alle 16-vuotias, eikä kilpatasolla alle 18-vuotias. Suomessa näistä rajoista pidetään todella tiukasti kiinni, mutta monissa muissa maissa voi olla jopa 12-15 vuotiaiden pelaaja akatemioita, joissa nuoret tulevaisuuden ammattilaiset kamppailevat kohti ammattilaisuutta.

Toinen huono puoli suomalaisille ammattilaisurheilijoille on sponsorirahan puute, ja siinä on yksi iso tekijä kansainvälinen kasinoteollisuus – eurooppalaisiin jalkapallojoukkueisiin syydetään vuosittain kymmeniä miljoonia kasino-operaattoreiden euroja paitalogoina ja vastaavina – tämä on kiellettyä Suomessa, joten suomalainen pelaaja ei näitä tukieuroja voi saada…. erikoista kylläkin jos suomalainen organisaatio osallistuu kansainväliseen turnaukseen, jonka on sponsoroinut ja palkinnot maksaa kasino-operaattori, voi suomalainen organisaatio ottaa voittorahat vastaan… mutta vastikkeeksi esimerkiksi markkinoinnista tai logosta omassa pelipaidassa sitä rahaa ei saa ottaa vastaan.

Tilanne on ollut tällainen aina, mutta nyt viime aikoina on alkanut näkyä viitteitä siitä, että kenties jo 2025 tai 2026 suomalaiset organisaatiot ja urheilujoukkueet tulevat saamaan mahdollisuuden ottaa myös kasinobrändit mukaan markkinointiin – tämä liittyy nimittäin mahdolliseen rahapelilain uudistukseen, mikä on tapahtunut käytännössä kaikissa muissa maissa paitsi Norjassa ja Suomessa, eli rahapelaamisen alueellinen lisenssointi.

Tulevaisuuden ja tämän hetken urheilija osaa paljon

Ennen riitti se, että urheilija oli hyvä omassa lajissaan ja muuten hän saattoi olla hiljaa koko ajan. Otteluissa ja tapahtumissa menestyminen saattoi riittää hyvinkin palkkapussin kuittaamiseen, mutta viimeisten vuosien aikana urheilijoiden osaamiseen on tullut myös sosiaalisen median tarpeet – hyvän ammattilaisen on osattava ylläpitää myös ulkoista medianäkyvyyttään, ja siinä nimenomaan e-urheilun ammattilaiset loistavat esimerkillään.

Useimpien ammattilaisten sopimukset itseasiassa sisältävätkin kohdat ns. vapaa-ajan pelaamisen striimaamiseen ja omien lähetysten tekemiseen organisaation väreissä tiimin treenaamisen ja otteluiden lisäksi. Tämä kaikki tarkoittaa sitä, että tulevaisuuden ja tämän päivän urheilijan pitää osata vähintäänkin vaatia, jollei itse osata, hoitaa oma sosiaalisen median näkyvyytensä – sillä sitä kautta hänellä on myös mahdollisuudet aina nousta seuraavalle tasolle palkkataulukoissa – tosiasia on kuitenkin, että on laji sitten vaikka jalkapallo, koripallo tai e-urheilu, ne isojen rahojen turnaukset käydään aivan muualla päin maailmaa kuin Suomessa.

Otetaan yksi esimerkki perinteisten lajien parista, seiväshypystä. Jostain syystä varsinkin miesten seiväshypyssä on maailmalla aina tasaisin väliajoin ollut yksi hyppääjä selvästi toisia parempi. Joitakin vuosia sitten hän oli ukrainalainan Sergei Bubka, ja nyt hän on ruotsalainen Armand Gustav Duplantis, joka on itseasiassa syntyjään Lousianasta USA:sta. Hänellä on sisäratojen ennätys 620 ja ulkoratojen 616 ja tuntuu, että hän välillä vain leikittelee vastustajiensa korkeuksista – eikä muuten osallistu edes Suomi-Ruotsi maaotteluun. Hänen kovimmat kilpakumppaninsa kamppailevat tasolla 585-595. Duplantis on myös mies, joka osaa oman sosiaalisen mediansa ja osaa maksimoida henkilöbrändiin liittyvät tulot.

Henkilöbrändäys urheilussa

Henkilöbrändäys tarkoittaa sitä, että pystyy kehittämään itsestään tuotteen, joka tuo lisäarvoa sille yritykselle tai tuotteelle, jonka kanssa toimii tai on esillä. Henkilöbrändi voi olla joukkuepelaajalla, mutta silloin urheilijan pitää omata oman osaamisensa lisäksi myös taitoja, jotka selkeästi parantavat joukkueen kokonaispanosta – aivan kuten jalkapallossa Englannin valioliigan Liverpoolin egyptiläishyökkääjä Mo Salah tekee.

Henkilöbrändäys liittyy myös siihen, että useimmiten ammattilaisuuteen tähtäävä urheilija on tehnyt itsestään yrityksen, eli kaikki mahdolliset rahat kulkevat ensin yritykselle, joka kustantaa urheilijan treenaamiseen, matkat ja muut – palkat ja palkkiot saattavat kulkea erilaisten säätiöiden ja erikoisjärjestelyiden kautta, mutta tämä kaikki kuvastaa sitä, että nykyaikaisen urheilijan tulee olla monitaitoinen moniottelija.

Entistä nopeammin

Siinä missä elämämme on jatkuvaa oppimista, ja puhutaan siitä, että jokainen meistä voi olla työuransa aikana jopa kymmenissä työpaikoissa ja useissa ammateissa, tarkoittaa tämä kaikki sitä, että etenemme tilanteista toisiin entistä nopeammin – nykyään teolliset työpaikat ja 30 vuotta samassa työpaikassa alkavat olla jo antiikin aikaista tarinointia, mutta nykyään vaihdamme työpaikkaa sen mukaan, mitä tykkäämme ja haluamme tehdä – kun ennen töitä tehtiin sen vuoksi, että voitiin elää ja saatiin ruokaa pöytään.

Yhteiskunnallinen kehitys on tuonut tämän nopeus ajattelun yksityiseenkin ajatteluun vähän vahingossa. Aluksi se oli nimittäin teollisuuden kehityksen askeleita, kun haluttiin tuottaa enemmän ja helpommin – siitä se ajattelu eteni sitten koulujen kautta eri alojen oppilaitoksiin, ja lopulta ajattelumme on koko työelämässä muuttunut yhteisen tekemisen ja yhteisten tavoitteiden sijasta omaksi tekemiseksi, ja omaksi tavoitteeksi- ja kaikki pitää saada valmiiksi entistä nopeammin, onhan se maailmakin pienentynyt tekniikan ansiosta, ja lähes kaikilla ympäri maailman on pääsy samaan tietoon.

Jos sinä haluaisit päästä ammattilaiseksi jossain lajissa, mikä se olisi, ja miksi juuri se? Olisiko syy raha, maine ja kunnia vai ihan joku muu?