Kaikkien Aikojen Parhaat Suomalaiset Kisakuskit

  • By Jari
  • 20 syyskuun, 2022

Suomalaiset ovat ainakin suomalaisten mielestä olleet aina maailman parhaita rallikuskeja, ja meillä rallikuskit ovat lähes maan sankareita voitettuaan MM-taisteluissa kilpailuja, tai kun edes pärjäävät kohtuullisesti.

Siinä missä sohvaperunat tykkäävät testata onneaan pelisivustoilla kuten https://www.parhaat-nettikasinot.io/ opastaa ja ohjaa, niin rallikuskit eivät voi luottaa pelkkään onnen ajaessaan toista sataa mutkaan luottaen täysin kartanlukijansa ohjeisiin.

Rallissa olikin tässä pari vuotta Suomessa jo hieman rauhallisempaa aikaa, kun suomalaiset kuskit eivät olleetkaan aivan maailman huipulla, kunnes eräs nuori kuski nimeltä Kalle Rovanperä nousi otsikoihin, ja johtaa nyt koko MM-sarjaa. Kalle on todellinen 2000-luvun kuski, sillä hän on syntynyt lokakuussa 2000 ja on tarttunut auton rattiin jo todella nuorena, kiitos isä Harri Rovanperän oppien. Nyt on pitkästä aikaa tänä vuonna mahdollista oikeasti saada suomalainen voittaja rallin MM-sarjassa.

Mutta mitkä asiat ovat sitten muuttuneet, mikä tekee Kallesta niin hyvän heti tässä vaiheessa?

Vai onko hän vain synnynnäisesti niin hyvä, että vapaa-aikana hän taitelee drifting kisoissa pärjäten sielläkin ihan kohtuullisesti omalla Toyota Supra A90 autollaan.

Pääluokassa eli WRC-autoissakin Kallella on allaan Toyota, nimittäin Toyota GHazoo Racing tallin tehdasauto, jossa hänellä on kartanlukijana nykyään Jonne Halttunen. Ensimmäisen rallinsa MM-tasolla Kalle ajoi 2017 Wales rallissa, ja ensimmäisen voittonsa hän tällä tasolla otti viime vuonna Viron rallista, jonka hän voitti myös tänä vuonna ja johtaa tällä kirjoitushetkellä rallin MM-sarjaa selvällä erolla seuraaviin ja on hyvää vauhtia etenemässä kohti seuraavaksi MM-voittajaksi.

Kalle aloitti ralliuransa Latviassa 2015, ja syy oli yksinkertainen. Latviassa ei rallikuskilta vaadita ajokorttia, joten Kalle pystyi aloittamaan ralliuransa jo 14-vuotiaana.

Suomalaiset MM-mestarit

Ensimmäinen suomalainen rallin maailmanmestari oli Markku Alen vuonna 1978. Silloin ajettiin ns. FIA Cup nimellä. Markku oli aloittanut oman ralliuransa jo 1969 Renaultilla, ja ensimmäisen MM-tason voittonsa hän otti Portugalin rallissa 1975. Vuoden 1978 sarjan hän voitti Fiatilla, mutta sarja ei ollut vielä virallinen MM-sarja, sillä vasta 1979 alkoi virallinen kuskien välinen MM-sarja, joten ensimmäinen suomalainen MM-voittaja ei ole virallinen maailmanmestari. Markku voitti melkein mestaruuden Lancialla 1986, mutta hän sai nauttia mestaruudestaan alle kaksi viikkoa, sillä hänen pisteensä San Remon rallista mitätöitiin ja mestariksi nousi toinen suomalainen: Juha Kankkunen.

Markku Alenin jälkeen seuraava suomalainen maailmanmestari oli vuonna 1981 mestaruuden voittanut Ari Vatanen, suomalainen maitopoika, joka sai maitopoika maineen Suomessa esiinnyttyään Valion televisiomainoksissa. Ari Vatanen oli siis ensimmäinen virallinen suomalainen rallin maailmanmestari ja hän teki tuon urotyön ajamalla Ford Escort RS1800 autoa.

Ari Vatanen, kuten käytännössä jokainen rallikuski, on ajanut myös pahoissa onnettomuuksissa, mm. 1985 Argentiinan rallin onnettomuus oli lähellä lopettaa hänen uransa, mutta hän palasi huipulle. Ari Vatanen on luonut uransa pitkälti Ranskassa ja ranskalaisen Metro-lehden vuoden 2006 kyselyssä hän oli kymmenenneksi suosituin eurooppalainen Ranskassa, ja sitä ennen 2004 Le Monde lehti oli nimittänyt hänet äärimmäisen suosituksi europarlamentaarikoksi.

Ari Vatanen oli kova kuski varsinkin Pariisi-Dakar rallissa, jonka hän voitti Peugeotilla kolme kertaa 1987, 1989 sekä 1990 ja Citroenilla 1991. Hän voitti myös aavikkorallien maailmanmestaruuden 1997.

Kolmas suomalainen maailmanmestari oli Hannu Mikkola, joka voitti oman mestaruutensa 1983, ja seuraava oli Timo Salonen, joka voitti oman mestaruutensa 1985. Nämä 1980-luvun rallikuskit Alen, Vatanen, Mikkola ja Salonen tekivät sitä työtä, mistä syntyi suomalaisen rallikuskin tarina, näkemys siitä, että Suomesta tulee pelottomia autonkäsittelijöitä, jotka pärjäävät teillä kuin teillä vuodesta toiseen.

Mutta nämä Mikkolan ja Salosen yksittäiset rallimestaruudet olivat vasta alkusoittoa, sillä seuraavaksi oltiin siirtymässä 90-luvulle, mutta 1980-luvun loppupuolen mestari ylitse muiden oli Juha Kankkunen. Kankkunen oli ensimmäinen suomalainen sarjavoittaja, jolle ei tuntunut helpolla löytyvän voittajaansa rallin MM-sarjassa, ja hän ottikin mestaruudet 1986, 1987, 1991 sekä 1993.

Mestaruuksien sarja: Juhan Kankkunen

Juha Kankkunen syntyi 1959 ja ajoi ammattirallikuskina MM-sarjaa vuosikausia, voittaen neljä maailmanmestaruutta. Hänet valittiin vuonna 1993 ensimmäisenä ralliautoilijana Suomessa vuoden urheilijaksi voitettuaan neljännen mestaruuden. Siinä missä nykykuskeista Kalle Rovanperä lähti Latviaan kisailemaan 14-vuotiaana, Juha kisasi jääradalla 12-vuotiaana.

Kankkunen voitti mestaruutensa eri autoilla: 1986 Peugeot, 1987 Lancia, 1991 Lancia ja 1993 Toyota. Hän ajoi myös Fordilla, Subarulla sekä Huyndailla. Ensimmäisen MM-tason voittonsa hän otti 1985 Safari-rallissa. Aktiiviuransa aikana hän voitti 23 MM-rallia ja Vatasen bravuurin eli Pariisi-Dakar rallin vuonna 1988. Hän muuten voitti tuon ensimmäisen MM-voittonsa vuonna myös Afrikan rallimestaruuden (1985). Vuoden 1986 mestaruus tuli vasta protestien jälkeen, sillä alun perin mestariksi kruunattiin Markku Alen, mutta San Remon rallin Peugeotin pohjapanssarijupakan jälkimainingit nollasivat kisan ja mestaruus meni Kankkuselle.

Kankkunen lopetti aktiiviuransa kauteen 2002, jolloin hän ajoi vain kerran pisteille.

Toinen sarjamestari: Tommi Mäkinen

Kankkusen parhaat vuodet olivat menneet, kun rallitaivaalle nousi uusi suomalainen mestari. Tommi Mäkinen otti ensimmäisen mestaruutensa 1996, ja sen jälkeen vielä kolme muutakin mestaruutta. Tommi Mäkinen oli syntynyt Puuppolassa 1964 ja aloitti kilpailemisen itseasiassa traktorikynnöstä 14-vuotiaana voittane piirimestaruuden. Rallia hän kuitenkin ajo ammattilaisena aina vuotan 2003 saakka. Hän ajoi yhteensä 139 MM-rallissa ottaen niistä 24 osakilpailuvoittoa. Kaikki maailmanmestaruudet hän voitti Mitsubishin ratissa. Hän on myös voittanut Suomen MM-rallin viisi kertaa peräkkäin, ja Monte Carlon neljä kertaa peräkkäin. Tommi Mäkistä on useissa lähteissä kerrottu kaikkien aikojen parhaaksi suomalaiseksi rallikuskiksi.

Mäkisen uran ratkaisevin vaihe oli lienee vuosi 1994, kun hän pystyi valitsemaan itse kahden tallin välillä: Ford tai Mitsubishi. Hän valitsi Mitsubishin ja sijoittui heti ensimmäisenä vuotenaan MM-sarjassa viidenneksi. Vuoteen 1995 liittyi todella monta ulosajoa, mutta kausi näytti, että vauhtia Mäkisellä ainakin on. Seuraavalla kaudella hän sitten ottikin ensimmäisen MM-voittonsa 31 pisteen erolla Subaru-kuski Colin McRaehin.

Mäkinen voitti mestaruudet peräkkäisinä vuosina: 1996,1997,1998 ja 1999. Ja toisenakin vuotena Colin oli hänen kovin rallikumppaninsa, sillä 1997 hän voitti mestaruuden yhden pisteen erolla. Kolmannen mestaruuden hän voitti kahden pisteen erolla Carlos Sainziin ja viimeisen mestaruutensa 1999 hän voitti seitsemällä pisteellä Richard Burnsiin.

Viimeisin mestari: Marcus Grönholm

Viimeisin suomalainen rallin MM-mestari on inkoolainen Marcus Grönholm, joka voitti omat mestaruutensa vuosina 2000 ja 2002 – se siis tarkoittaa, että 20 vuoteen ei rallin MM-sarjassa ole näkynyt suomalaista mestaria. Suomalaisia kuskeja on sarjassa ollut kyllä joka vuonna, mutta 2000-luku on saanut odotuttaa seuraavaa suomalaista mestaria jo vuosikausi.

Marcus aloitti MM-tasolla kilpailemiselle Peugeotilla 1999 ja saalisti kahdessa kisassa pisteitä, mutta jo toisena vuonnaan hän voitti mestaruuden Burnsin nenän edestä. Vuonna 2001 hän jäi MM-sarjassa neljänneksi, mutta 2002 oli jälleen voittoisa vuosi. Hän voitti mestaruuden 40 pisteen erolla toiseksi tulleeseen Subarun Petter Solbergiin.

Näiden kahden voitto kauden jälkeen Grönholm ajoi vielä kolme vuotta Peugeotilla ja kaksi vuotta Fordilla, kun Peugeot lähti MM-sarjasta 2005. Hän lopetti uransa 2007.

2000-luvun mestarit

Mutta jos suomalaiset eivät olleet voittavia kuskeja 2000-luvulla ennen Kallea, ketkä sitten olivat niitä mestareita, jotka pyyhkivät suomalaisilla palkintosijoja?

Vuonna 2004 alkoi Citroenin valtakausi ja maailmanmestaruus meni YHDEKSÄN kertaa putkeen Sebastian Loebille sekä hänen kartanlukijalleen Daniel Elenalle. Ja kun ranskalaiset olivat päässeet mestaruuksien makuun, nousi Loebin jäljiltä seuraava voittaja, autonaan Volkswagen: Sebastian Ogier, joka voitti putkeen 2013-2018 ja vielä myös 2020 sekä 2021 Toyotalla. Tuon välivuoden 2019 voiton vei Toyotalle Ott Tänak, eli tällä hetkellä rallin MM-sarjassa mennään vahvasti Toyotan merkeissä. Toyota on ottanut viimeiset kolme mestaruutta, ja tänäkin vuonna mestaruus saattaa mennä Toyotalle, ja voittaja on kolmas Toyota mestari: Kalle Rovanperä.