Elektroninen Urheilu Vakiintuu – Suomi Omassa Sarjassaan

  • By Jari
  • 18 marraskuun, 2021

Elektroninen urheilu vakiinnuttaa asemaansa nopeasti Euroopassa. Yleisömäärät lasketaan useissa kymmenissä miljoonissa ja kasvu kiihtyy vuosi vuodelta. Laji ja sen ilmiöt muodostavat merkittävän markkinapotentiaalin ja luo kasvumahdollisuuksia e-urheilun ekosysteemin ympärille.

E-urhelun markkinat kasvavat sekä meillä että maailmalla. Alan kilpailuja järjestetään runsaasti ja ne keräävät paikan päälle suuria yleisömääriä samalla, kun livelähetyksiä seurataan eri suoratoistopalveluiden kautta. Pelaajat ovat tähtiä, joiden peliliikkeitä seurataan suurella mielenkiinnolla.

Peliala on muutenkin kovassa kasvussa. Erilaisia video- ja tietokonepelejä pelataan paljon ja tarjonta on suurta. Kilpailu on kovaa toimijoiden kesken, jotka pyrkivät erottautumaan joukosta innovatiivisilla ratkaisuillaan.

Saman ilmiön voidaan nähdä myös kasinoalalla. Erilaiset nettikasinot ovat yleistyneet ja pelisivustoilla tarjotaan monia eri kasinopelejä. Niiden lisäksi valikoimassa on myös vedonlyöntiä, johon voi tutustua esimerkiksi sivustolla: https://betting.com/fi/.

Kasvun odotetaan jatkuvan

Elektronisen urheilun maailmanlaajuinen kasvu jatkunee tulevaisuudessakin. Vuoteen 2023 mennessä sen odotetaan ylittävän yli 1,5 miljardin rajapyykin ja samassa vanavedessä näyttäisi olevan kasvu eurooppalaisessa mittakaavassa. E-urheilu on muutaman vuoden aikana vakiinnuttanut asemaansa ja se kilpailee sekä digitaalisen viihteen että perinteisen penkkiurheilun kanssa.

Liikevaihdon kasvu houkuttelee muitakin tahoja ja toimijoita elektronisen urheilun puolelle.

Brändit seuraavat jo nyt kilpapelaamisen kiinnostusta ja alan parissa voidaan tavoittaa myös elektronista urheilua seuraavat, eli innokkaat harrastajat ja satunnaiset katsojat.

Viime vuosien digiloikat ovat vahvistaneet e-urheilun seuraamista entisestään ja katsojamäärät Euroopassa ovat kasvaneet tuntuvasti. Lisäksi harrastajaprofiili on laajentunut, eikä elektronista urheilua seuraa ainoastaan nuoret miehet. E-sportsin pariin liittyy yhä enemmän naisia ja muiden ikäryhmien edustajia.

Elektroninen urheilu Suomessa

Suomessa on innokas e-urheilun harrastajajoukko, joka on hieman miesvoittoisempi verrattuna muihin eurooppalaisiin verrokkimaihin. E-urheilua harrastetaan ja seurataan aktiivisesti, mistä kertoo esimerkiksi Yle Areenan katsojaluvut ohjelmissa, jotka käsittelevät lajia tavalla tai toisella.

Suomen e-urheilun kulutus eroaa hieman muista Euroopan maista. Miespuolisia e-urheilun harrastajia on valtaosa ja suuri osa katsojista lukeutuu niin sanottuihin e-urheilun suurkuluttajiin. Suurkuluttajien määrä oli asiaa tutkittaessa enemmän kuin missään muussa vertailussa maassa.

Tutkimus on osoittanut suomalaisten olevan intensiivisiä e-urheilun kuluttajia, jotka harrastavat tietokonepelaamista itsekin erittäin aktiivisesti. Pelaaminen on aktiivisinta verrattuna muihin maihin, joissa vain Ruotsi yltää samalle tasolle. Lisäksi käyttötapa antaa mielenkiintoista faktaa: suuri osa suomalaisharrastajista seuraavat e-urheilua todennäköisimmin sängyssä. Syy lienee ilmeinen, koska vastaajat tapaavat valvoa yön pikkutunteihin e-urheilua katsellessa.

Naisten ja miesten kulutusvertailua

E-urheilu saatetaan mieltää etupäässä miesten lajiksi, mutta naiset ovat aktivoituneet varsin kiitettävästi sen parissa. Melkein kolmannes eurooppalaisista e-urheilun katsojista on naisia, vaikkakin enemmistö heistä kuuluu satunnaisten katsojien joukkoon. Naisten osuus kasvaa myös suurkuluttajien ja kilpapelaajienkin ryhmissä.

Miehet ovat kylläkin aktiivisempia suurkuluttajia, mutta naisyleisön potentiaali saattaa kasvaa huimastikin vuosien aikana. He käyttävät myös käyttävät innokkaasti rahaa elektronisen urheilun tuotteisiin.

E-urheilun oheistuotteiden kulutus

Toisaalta suurkuluttajat käyttävät oheistuotteisiin satunnaisia kuluttajia enemmän, mikä on ymmärrettävää sitoutuneisuutta ajatellen. Suomi on ollut itseasiassa ainoita maita Euroopassa, jossa satunnaiskatsojat käyttävät rahaa enemmän e-urheilun digitaalisiin tuotteisiin fyysisten tuotteiden sijaan.

Tuotteita ei osteta ainoastaan omaa käyttöön, vaan niillä halutaan ilahduttaa muitakin intoilijoita.

Suurkuluttajat ovat käyttämään melkein puolet e-urheilun budjetistaan hankintoihin, jotka on tarkoitettu muille kuin itselleen. Niitä voidaan ostaa esimerkiksi omalle puolisolleen.

Elektroninen urheilu on ehkä kohdistuneista ennakkoluuloloista huolimatta sosiaalinen harrastus. Perinteisen penkkiurheilun tapaan, otteluita katsotaan mieluusti ystävien tai perheen kanssa.

Tulevaisuus näyttää, miten kulutustottumukset muuttuvat ja miten kuluttajaryhmät laajenevat ja monipuolistuvat. Onko merkittävä e-sports-turnaus iloinen perhetapahtuma, jota jännitetään yhdessä vauvasta vaariin.