E-urheilun Jännittävät Trendit

  • By Jari
  • 10 marraskuun, 2021

Elektronisen urheilun suosio on kasvanut roimasti ja sitä pidetään merkittävänä digitaalisen median osa-alueena. Se pidettiin muutama vuotta sitten omituisena urheilun alahaarana, mutta nyt se sanelee pitkälti sääntöjä viihdeteollisuudelle. E-urheilu on noussut raketin lailla ja suuntaamme katseet sen tuleviin korkeuksiin.

Kuluttajien rooli on kasvanut suuresti eri tuotteiden ja palveluiden kehitystyössä. Peliyhtiöiltä vaaditaan enemmän uudenlaisia ja ainutlaatuisia pelikokemuksia ja monet kuluttajat haluavat liittyä pelin kehitysprosessiin ja vaikuttaa pelin sisältöön.

Kuluttajilla on enemmän mahtia myös muilla aloilla, kuten lainamarkkinoilla. Lainat voidaan nykyään helposti kilpailuttaa, jolloin kuluttaja voi löytää itselleen sopivimman lainan. Lainavertailu auttaa kuluttajaa määrittelemään tarkemmin tarpeensa ja mieltymyksensä sekä tekemään harkitumpia lainapäätöksiä. Siirry lainat.fi-sivustoon, jossa näet Suomen parhaat lainat.

Elektroninen urheilu suositumpaa kuin koskaan

E-urheilu nauttii suurta suosiotaan Suomessakin ja se on erityisen suosittua nuorten miesten keskuudessa.  Suomessa on jo entuudestaan vahva pelikulttuuri, mutta kulutus on kasvanut entisestään internetin ja tekniikan kehittymisen myötä.

E-sportsin ja pelaamisen maine on kohonnut vuosien aikana ja siihen liittyvään toimintaan suhtaudutaan hyväksytymmin. Lisäksi pelialan yhteiskunnallinen vaikutus esimerkiksi vientiin ja työllistymiseen on saanut paljon mediahuomiota Suomessa.

Elektronisen urheilun keidas sijaitsee tällä hetkellä Yhdysvalloissa, jossa sen suosio on kasvanut omassa mittaluokassaan.

E-sports on Amerikassa toiseksi seuratuin laji amerikkalaisen jalkapallon jälkeen. E-urheilulla on siellä pidemmät perinteet, joten kannattajakunta on ehtinyt kehittyä kauemmin.

Livestriimauksella uusia ulottuvuuksia

Pelivideot laahustivat kauan musiikkivideoiden perässä monilla suosituilla suoratoistopalveluilla. Peliaiheiset sisällöt ovat kuitenkin kasvattaneet huimasti suosiotaan ja niitä katsoo nykyään valtava määrä kuluttajia. Suosiota ovat vauhdittaneet muun muassa live-pelaamiseen erikoistuneet palvelut, joista tunnetuin ja suosituin on Twitch.

Pelivideoissa edellytetään luovuutta ja ne sisältävät usein paljon kilpailullisia elementtejä. Mielenkiintoinen sisältö saattaa kiinnostaa jopa miljoonia verkkokäyttäjiä, jolloin livestriimauksen mahdollisuudet voivat olla huikeat tulevaisuudessakin. Teknologia tuonee VR- ja AR-elämykset entistä lähemmäs kuluttajia, mikä mahdollistaa uusia tapoja seurata ja nauttia peleistä verkossa.

Virtuaalinen todellisuus entistä enemmän totta

Virtuaalisen ja lisätyn todellisuuden ansiosta peliyleisö voi osallistua e-urheilun turnaukseen uudella tavalla. Tällä hetkellä laitteistojen avulla pelaaja tai sitä seuraava harrastelija voi hyödyntää näytösitä koostuvia ympäristöjä.

Ympäristöissä aistitaan realistisen tuntuisia kuvia, ääniä ja muita tuntemuksia. Nämä aistiärsykkeet simuloivat käyttäjän fyysistä olemassaoloa virtuaalisessa ympäristössä ja käyttäjä voi olla vuorovaikutuksessa erilaisten virtuaalisten elementtien kanssa.

Viihdettä eri ruuduilla

Videosisältöjä katsotaan ensisijaisesti älypuhelimilla ja –tableteilla. Pelinkehittäjät ovat tämän takia parantaneet videosisältöön liittyviä kokemuksia luomalla pelejä, jotka sopivat yhteen eri näyttöruuduille. Tämän ansiosta kuluttajat voivat sujuvasti käyttää eri laitteita pelaamiseen tai sen seuraamiseen.

Lähitulevaisuuteen odotetaan tulevan entistä enemmän näyttöruuduille optimoituja ratkaisuja. Videopeleihin sisällytetään entistä enemmän videokuvaan ja e-urheilua seuraavalle halutaan kehittää entistä enemmän ratkaisuja, jotka edistävät katsojakokemusta.

Pelaajien muodostamat yhteisöt

Pelaaminen ja pelien katsominen on enenevissä määrin sosiaalista. Sisältöä on laajennettu yhä enemmän sosiaalisen median palveluille, mikä on parantanut käyttäjien mahdollisuuksia vuorovaikutukseen ja yhteisöjen luomiseen.

Sosiaalisen median palvelussa käyttäjät voivat keskustella peleistä ja harrastuksestaan sekä vaihtaa ajatuksia ja ideoita pelien kehittämiseen.

Sosiaalisessa mediassa voidaan keskustella myös eri e-urheilun turnauksista, joita järjestetään vuosittain runsaasti. Tässä saattaa kyteä suuri mahdollisuus pelinvalmistajille luoda entistä parempia pelejä, kun kuluttajien ja yhtiöiden väylä kapenee.

Kuluttajat aktiivisempia keskenään

Pelaajat voivat aiempaa helpommin luoda ja julkaista omaa pelisisältöä erilaisilla suoratoistoalustoilla. Se on nykyään erittäin suosittu harrastus, jonka parissa miljoonat pelaajat ovat jakaneet sisältöä muiden nähtäville.

Alustoille ilmaantuu entistä enemmän digitaalisia väyliä, joille luodaan sisältöä. Sisältöä voi luoda periaatteessa kuka tahansa ja siinä ovat kunnostautuneet niin tunnetut pelaajat, sisällöntuottaja kuin anonyymit kuluttajatkin.